Slaap, mama en papa, slaap

Gepubliceerd op 17 juni 2020 om 21:51

Met enige regelmaat zie ik ze tegenover me zitten: ouders van jonge baby’s met flinke wallen onder hun ogen en een verminderd vermogen om een normaal gesprek te voeren. Hun kind slaapt niet, nauwelijks, onregelmatig, laat zich niet wegleggen of slaapt alleen op de borst van papa of aan de borst van mama. Het betreffende kindje ligt voor me op het aankleedkussen en ik zie de ouders worstelen met hun concentratie. Ze reageren afgevlakt of soms zijn de vragen die ik stel te moeilijk voor hun denkvermogen op dat moment. Soms verdrietig, wanhopig, twijfelen aan hun capaciteiten als ouder of neigen naar het depressieve.

Vertrouwen, rust en geluk kunnen soms ver te zoeken zijn als je net vader of moeder bent geworden, dat is de realiteit. Bij een kindje dat gezond is en zich lekker voelt, na een probleemloze zwangerschap en bevalling, kan de eerste periode van het leven van je kind al ontzettend zwaar zijn. Komen daar moeilijkheden zoals darmkrampjes/veel huilen/niet weggelegd willen worden/slecht slapen/(borst)voedingsproblemen of borst- of tepelpijnklachten bij, dan wordt het nóg moeilijker. Dan kan die wolk waarover men het heeft héél donker zijn, en kun je je erg eenzaam voelen.

Slaapgebrek doet rare dingen met je brein. Allerlei neurologische en chemische processen in je hersenen verlopen minder efficiënt. Je concentratievermogen neemt af, je bent minder scherp en voordat je het weet sta je tegen je hond te schreeuwen – dat laatste komt uit mijn verzameling ervaringen.

Ook uit mijn verzameling ervaringen komen de volgende tips die ik vaak bespreek in de praktijk:

  1. Vraag hulp – om meer slaap of rust te krijgen. Gooi die westerse ‘ik moet mijn eigen boontjes doppen’ – houding uit het raam en vraag het. Je familie, je vrienden, je buren; hoe druk ze het ook hebben, hoe veel ze ook werken, ze willen je écht helpen. Heb je behoefte aan een nacht doorslapen, een paar uurtjes voor jezelf, of iemand die je even helpt in het huishouden? Vraag het, regel het. It takes a village to raise a child.
  2. Vraag hulp – om fysieke oorzaken van slecht slapen of onrust bij je kind uit te sluiten. Huisartsen, kinderartsen, fysiotherapeuten, lactatiekundigen, chiropractoren, osteopaten; allemaal staan ze voor je klaar om te bekijken of er een oorzaak voor de klachten gevonden kan worden. Informeer bij verschillende zorgprofessionals en volg de weg die goed voelt.
  3. Vraag hulp – voor psychische ondersteuning. Als jouw wolk wel érg donker is en donker blijft, als je sombere gedachtes hebt, als je onzeker bent over het ouderschap, als je niet kunt genieten van je kind, dan is het tijd om aan de bel te trekken. Maak een afspraak bij de huisarts of laat je doorverwijzen door je therapeut naar het juiste adres, want dit moet je niet alleen willen doen.

Ik ben gezegend met een zoon die, hoewel altijd uitzonderlijk goedgemutst, slecht sliep. Tijdens ons dieptepunt sliepen we zo’n 5 á 6 uur met ongeveer net zoveel onderbrekingen. Hoewel het met de juiste hulp en de juiste aanpassingen na een tijdje heel veel beter ging, sliep hij pas echt goed door toen hij een jaar en 8 maanden was. Wat ons daarbij heeft geholpen? Verspreid over de afgelopen twee jaar was dat een combinatie van voedingsadvies, chiropractie, lactatiekundige hulp, en een slaapcoach.

Herken je jezelf in deze blog? Laat het me weten, of laat het in ieder geval aan iemand weten. Vraag hulp.

 

Een paar adresjes voor hulp (dit zijn zeker niet de enige goede hulpverleners, maar wel degene met wie ik ervaring heb):

Voor coaching rondom het prille ouderschap: https://www.verloskundigepraktijksimons.nl/

Voor lactatiekundige hulp en slaapcoaching: https://www.kraamzorgberbergroningen.nl/

Voor voedingsadvies: https://www.voedgoed.nl/

Leestip - Diana Koster: Perfecte moeders bestaan niet

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.